Уроки біології


Урок біології у 8 класі
Провела: вчитель біології МЗОШ №4 ММР ЗО
Сізова Лілія Еріджепівна

Тема: Значення та будова шкіри.

Проект:Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою
Тип уроку :формування нових знань
Форма проведення: нестандартна, урок тренінг
Активна стратегія навчання
Мета:
- сформувати знання учнів про будову і функції шкіри;
- установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями;
- розкрити роль шкіри як зовнішнього бар'єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем;
- удосконалювати вміння користуватися  лупою
- навчити проводити спостереження за власною шкірою з метою виявлення її властивостей;
Навчитися визначати типи шкіри на різних ділянках обличчя та складати правила догляду за власною шкірою
- здійснювати гігієнічне виховання.
Очікувані результати: учні називають функції шкіри; учні характеризують будову шкіри; учні пояснюють взаємозв’язок між будовою і функціями шкіри; учні розпізнають складові шкіри на малюнках; учні спостерігають та описують будову шкіри та її похідних.
Обладнання: презентації, проектор, комп'ютери, робочі зошити на друкованій основі, схема будови шкіри у вигляді презентації, лупи,  папки з завданнями і необхідним матеріалом для уроку.
В папку вкладені:
1.Завдання для самоспостереження.
2. Терміни, необхідні для засвоєння будови шкіри. (Додаток №2).
3. Таблиця складу групи, для виставлення підсумкових оцінок на кожному етапі уроку, в тому числі і на заключному етапі.


Хід уроку
1. Організаційний етап
Привітання учнів з гостями уроку,перевірка їх готовності до уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності
1 хв. Перегляд  Відео «Що таке  краса»

Краса врятує світ
   Сила краси безмежна… Вона здатна перевернути відчуття, надихнути на нові звершення та подарувати низку приємних вражень. Можна милуватися і захоплюватися звичайними речами: сходом сонця, квіточкою кульбабки, посмішкою незнайомця  чи навіть незвичайною формою камінчика на дорозі. Можна отримувати від усього цього позитивні враження і дарувати їх іншим. 
Слово вчителя
Ви переглянули бачення природної краси, я як ви уявляєте зовнішню  красу людини?
Відповіді учнів….
1хв.  Отже чиста шкіра,доглянуті нігті і волоси, здоровий блиск в очах…
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати Особливий орган
-  який найважчий…2.5кг
- він  розстилається по всьому тілу як най тоншою оболонкою площею 1,5–2 м2.
Може розтягуватись у 5 разів
- число складних структур, що є на кожному сантиметрі , починаючи з потових залоз і закінчуючи нервами, справді фантастичне.
Про цей орган кажуть що він постійно вмирає і народжується
Він має свою імунну систему…
Здогадались про що йдеться?
Так це шкіра!
1 хв.Отже Тема нашого уроку Значення та будова шкіри.
Здавалось, що ми чимало знаємо про шкіру людини, але чи все?
І це дійсно так ми знаємо безліч прикладів коли стан здоров'я людини і її спосіб життя відображається як в дзеркалі на шкірі.
Скажіть будь ласка, яку функцію виконує шкіра?
2 мин  Робота з флипчартом
 

Шкіра

Скажіть, а ви можете назвати всі функції?
Ні.
Так, це важко зробити. А що ми можемо зробити?
Вивчити будову, а потів визначити функції шкіри
І для того, щоб зробити це, нам необхідно досконально вивчити будову та функції шкіри.
А що б ви хотіли ще знати про шкіру, які ваші очікування ?
Візьміть аркуші і запишіть які очікувані результати ви хотіли б отримати сьогодні.
2 мин Наклеювання, і зачитування
Шкіра є зовнішнім покривом людського тіла, що здійснює взаємозв’язок із навколишнім середовищем.
5 мин  Самостійні дослідження учнів
1. Розгляньте спочатку без лупи шкіру тильної сторони кисті руки. Що ви бачите? Зверніть увагу на те, що з пор виходять стрижні волосся, що пори на шкірі утворюють ромби і трикутники, а обмежена ними поверхню шкіри блищить. Пори - це гирла волосяних сумок, в них впадають протоки сальних залоз, блискуча поверхня шкіри виходить в результаті мастила її шкірним салом. Визначте, яке ще значення мають пори? (Газообмін між зовнішнім повітрям і шкірою)
2. Розгляньте через лупу шкіру кисті з долонного боку, знайдіть пори і порівняйте їх з вивченими. Тут пори значно вужче, ледве помітні, інший малюнок епідермісу - переважають лінії. Вкажіть їх значення? Дрібні пори - це виходи потових залоз, яких на поверхні кисті багато, а на тильній майже немає. Долоні поверхні сильніше потіють, що буває при сильному хвилюванні.
3. Розгляньте шкіру відкритих частин тіла. Зверніть увагу на на колір щкіри та характер поверхні, пружність. Відтягніть шкіру, як змінюється колір.
Колір шкіри білий, у деяких смуглий, залишки загару , захист. Має рожевий відтінок. Шкіра пружна  і еластична. Під час відтягування біліє.
4. Подивіться на подушечки пальців ваших рук, ви побачите чіткі візерунки. Численні борозни утворюють химерні малюнки. Ці лінії індивідуальні для кожної людини, тому по ним можна визначати людей як по фотографії в паспорті. Навіщо ж потрібні ці борозенки? Адже не для того ж вони існують, щоб по ним знаходити людей. Візерунки на подушечках пальців підвищують чутливість пальців. Це можна перевірити: прощупайте нарізку гвинта пальцями і шляхом прокатування гвинта між долонями. Де нарізка відчувається краще, чому? Рецептори знаходяться в поглибленнях борозенок. Вони відокремлені один від одного гребенями епідермісу, а тому кожен рецептор "обслуговує" меншу площу, що підвищує чутливість. Чим більше рецепторів припадає на одиницю поверхні шкіри, тим чіткіше відчуття від предмета ми отримуємо. Зауважимо, що найчутливіші дотикові органи людини-це подушечки
Выводы: наша кожа гладкая, эластичная, имеет розоватый цвет благодаря разветвлению в ней многочисленных мелких кровеносных сосудов и капилляров, наряду с которыми встречаются венозные сосуды. На ладонях мягкие подушечки пальцев защищены гладкими розовыми ногтями, и на сгибах ладоней различные линии и складки
Результати записуємо до зошита, і виставляємо самооцінку
7 хв
ІІ. Вивчення внутрішньої будови
Завдання Пошук. За допомогою підручника Стр 127-129, та додаткового матеріалу, що знаходиться у вас у папках, визначте з яких структур складається шкіра, які функції ці структури виконують. Результати запищіть у таблицу.
4. Засвоєння нового матеріал На дошці 1.Особливості будови шкіри. Похідні шкіри: нігті, волосся.
Крім того, існують похідні шкіри: волосся та нігті.
Самостійна робота учнів за підручником
1 — Особливості будови та функцій епідермісу шкіри
2 — Особливості будови та функцій дерми шкіри
3 — Похідні шкіри: різноманітність, будова та функції
4 — Особливості будови та функції підшкірної жирової клітковини
Пояснення учнів
1. Епідерміс — це шар клітин, що представлений багатошаровим плоским епітелієм. Його товщина залежить від ділянки тіла. Для прикладу, товщина епідермісу на долонях становить близько 1,5 мм, а на повіках — близько 0,05 мм. Епідерміс поділяється на два шари — роговий і ростковий. Його глибокі шари складаються з клітин, які розмножуються й мають назву росткового епітелію. Наближаючись до поверхні шкіри, клітини стають плоскими, зроговівають, злущуються та відпадають (зроговілий шар). Саме роговий шар захищає шкіру від механічних, хімічних пошкоджень, проникнення води й мікроорганізмів усередину тіла (мозолі — потовщений роговий шар), забезпечує регенерацію шкіри та очищення шкіри.
У ростковому шарі міститься пігмент меланін, який надає шкірі забарвлення й поглинає ультрафіолетові промені, захищаючи цим організм. Цей шар бере участь у синтезі вітаміну D. В епідермісі містяться чутливі нервові закінчення.
2. Дерма (власне шкіра) — це шар щільної сполучної тканини завтовшки 4 мм. У ній виділяють сосочковий і сітчастий шари.
а) Сосочковий шар складається з пухкої сполучної тканини й утворює сосочки, які впинаються в епідерміс. Відповідно до них на поверхні шкіри утворюється рельєфний малюнок із ліній різної конфігурації. Їхня форма й розташування індивідуальні (дерматогліфіка). Цим широко користуються в криміналістиці та судово-медичній практиці (дактилоскопія). Сполучна тканина цього шару крім клітин містить галогенові й еластичні волокна, які зумовлюють міцність і пружність шкіри. Шар пронизаний кровоносними та лімфатичними судинами, нервовими волокнами та закінченнями. Тут розташовані клітини з пігментом, м’язові клітини. Вони беруть участь у підніманні волосся, у виділенні секретів шкірних залоз, підтримують пружність шкіри. Сосочковий шар здійснює живлення епідермісу, у якому немає кровоносних капілярів.
б) Сітчастий шар — еластичні й колагенові волокна — створює переплетення. Завдяки своїй еластичності шкіра не перешкоджає рухам людини. У цьому шарі залягають сальні і потові залози, волосяні сумки, рецептори.
3. Потові залози мають вигляд трубочок, що починаються щільно закрученим клубочком, вивідна протока відкривається на поверхні шкіри отвором. Клубочки обплетені капілярами, крізь стінки яких із крові в потові залози потрапляє вода з мінеральними солями, сечовиною та іншими речовинами. Так утворюється піт, який за своїм складом подібний до сечі, але значно меншої концентрації. За добу в спокої виділяється 500 мл поту. Потові залози розміщені по всьому шкірному покриву, за виключенням кайми губ; особливо багато їх на шкірі долонь, підошов, чола.
Сальні залози розміщені біля коренів волосся, виділяють жир, який змащує волосся та шкіру — попереджуючи тим самим від пересихання, надмірного випаровування води й мікроорганізмів. За добу виділяється до 20 г шкірного сала. Багато сальних залоз є на шкірі обличчя, але вони не пов’язані з волосяними мішечками (2 млн).
4. Підшкірна жирова клітковина — найглибший шар шкіри. Представлена пухкою сполучною тканиною, волокнами й великою кількістю жирових клітин. Товщина шару різна (наприклад на очній повіці вона повністю відсутня, на животі, сідницях може досягати 10 см) і залежить від способу життя, харчування, стану здоров’я та обміну речовин. Крізь клітковину в дерму проходять кровоносні судини та нерви. Її функції: збереження тепла, пом’якшення ударів (амортизаційна функція), захист внутрішніх органів, депо жиру, зв’язок шкіри з внутрішніми тканинами тіла.
Заповнення таблиці під час написання роботи Функції.
3 мин  Будова нігтів і волосся. Доповідь учнів.

3 мин Підсумки першого етапу урока
Всього 25 хв

4 мин ІІ виконання Ми з вами визначили значення шкіри, вивчили зовнішню і внутрішню будову,це теорія. А зараз ми спробуємо використати  свої знання на практиці
Проект:Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою
Кожний з вас отримав випереджальне завдання визначити свій тип шкіри і виявити особливості.
Слайд Перегляньте як це було…
Ви опрацювали додаткому літературу і склали правила догляду. За
 5 мин 6 минрезультатами зробили колаж, ви готові презентувати роботу
1 група, зачитування правил
2.
3
4.
А Найкращий догляд- це використовування якісних засобів гігиени, для вас ідея от Саши. Яка вже декілька років варить мило.
Відео 5 мин
2 мин  Підбиття підсумків уроку
1.1. Домашнє завдання
Параграф 26 вивчити терміни,
Випереджальні завдання «Тату і пірсінг це мондо»
2. Підготувати повідомлення про наслідки порушення терморегуляції в організмі людини.
1 мин VII.   Виставлення  оцінок.
3 мин VII.  Рефлексия.
Подарунки з вітаміном С
Я не святий Миколай, але дуже поважаю його традицію дарувати дітям подарунки

Немає коментарів:

Дописати коментар